Maatschappelijke stage bij VVFLEX

Onlangs is het jaarverslag van het VMCA over het jaar 2013 verschenen.
En ook VVFLEX staat erin vermeld als Maatschappelijke stagebieder.
Kijk voor een digitale publicatie van het jaarverslag op de link hieronder.
Je vindt een interview met 3 Almeerse scholieren en hun maatschappelijke stage ervaring bij VVFLEX op pagina 21.

“Stom, dat ze die maatschappelijke stage willen afschaffen”
Niyaaz, Jeffrey en Anil (alle drie 15) zitten in 3 VMBO-TL van de Meergronden. Dit jaar deden ze een maatschappelijke stage. “Heel erg leuk én goed voor je cv natuurlijk.”

“Ze hadden sterke jongens nodig. Echt iets voor mij”

De maatschappelijke stage (MaS) is een landelijk verplicht concept, waarbij middelbare scholieren zich minimaal 30 uur inzetten als vrijwilliger. Niyaaz: “Je kon zelf kiezen wat je wilde doen. In een crèche werken, in een bejaardenhuis, helpen bij een gymles… Bij VVFlex stond er: wij zoeken sterke jongens, die zin hebben om met hun spieren bezig te zijn. Echt iets voor mij. Ik train zowel thuis als op de sportschool. Daar heb ik dus meteen mijn naam achter gezet.”

VVFlex is een cultureel-maatschappelijke organisatie die zich richt op talentontwikkeling van jongeren. Tijdens de MaS waren ze hun pand aan het opknappen. De jongens legden tapijttegels, draaiden nieuwe lampen in, verschoven spullen en leerden dat ze goed zijn in teamwork.

“Dat gaf een ontzettend goed gevoel”

Jeffrey: “Van te voren moesten we zelf alles regelen. Zelf bellen hoe laat we waar moesten zijn en zo – tja, dat hoort óók bij stagelopen. Gelukkig ging het heel relaxed allemaal. We hoefden pas om 10 uur te beginnen, zodat we konden uitslapen en onze begeleidster was super aardig. Ze gaf heel veel complimentjes en was enorm blij met onze hulp. Dat gaf een ontzettend goed gevoel.”

Anil: “Wat heel leuk was, was dat we op de laatste stagedag mochten helpen met het maken van een filmpje. Veel hoefden we niet te doen hoor, alleen de camera vasthouden. Maar toch. Nu staat het filmpje op de site van VVFlex. Af en toe surf ik er nog naar toe. Even kijken of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn. Ik ben toch nieuwsgierig.”

“Waar haal ik de tijd vandaan?”

Alhoewel ze de stage leuk vonden, heeft het de jongens niet direct gemotiveerd om zelf vrijwilligerswerk te doen. “Ik heb het op dit moment gewoon te druk,” zegt Jeffrey. Hij somt op wat hij allemaal doet: school, voetballen, vrienden en ik het weekend vakkenvullen bij de Vomar. “De voetbalclub heeft me laatst wel gevraagd als coach. Ik zou het graag doen, maar wanneer?”

Zijn klasgenoten knikken. Bij doorvragen blijkt echter dat ze best al iets voor ‘de maatschappij’ doen. Jeffery loopt regelmatig  bij zijn bejaarde buurvrouw naar binnen om te vragen of ze iets nodig heeft, Niyaaz helpt zijn vader met het tillen van zware dingen en Anil hielp laatst een wildvreemde vrouw die hulp nodig had op het recyclingperron.

“Ik vind vrijwilligerswerk iets goeds,” zegt Niyaaz. “En die maatschappelijke stage afschaffen, zou echt stom zijn. Je komt er namelijk toch beter mee de arbeidsmarkt op, het helpt al bij het krijgen van een bijbaantje.”